مطالعات نشان می‌دهد که بهترین سن برای علاقه مند کردن بچه ها به کتاب و کتابخوانی بین ۴ تا ۶ سالگی است بعد از سنین ۶ و ۷ سالگی کتابخوان کردن کودکان ده ها برابر سخت تر خواهد شد.اهمیت مطالعه برای کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت. مطالعه در عین لذت بردن می‌تواند به آموزش، رشد اجتماعی و شناختی کودک، رفاه و سلامت روان آن‌ها کمک می‌کند.

کمک به رشد شناختی

رشد شناختی به نحوه درک و تفکر ما درباره جهان خود با توجه به هوش، استدلال، رشد زبان و پردازش اطلاعات اشاره دارد. با مطالعه برای کودکان، درک عمیقی از دنیای به آن‌ها می‌دهید و مغز آن‌ها را با دانش پیش‌زمینه پر می‌کنید. آن‌ها از این دانش برای درک آنچه می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند استفاده می‌کنند، که به رشد شناختی آن‌ها کمک خواهد کرد.

ایجاد توانایی همدلی

وقتی کتاب می‌خوانیم خودمان را در داستان و به جای شخصیت‌ها قرار می‌دهیم. این به ما امکان می‌دهد تا زمانی که زندگی شخصیت‌های دیگر را تجربه کنیم و به همین دلیل بتوانیم با افراد و زندگی‌های مختلف نیز همدلی داشته باشیم. کودکان نیز از مطالعه کردن و همذات‌پنداری با شخصیت‌های داستانی برای همدلی در دنیای واقعی با افراد دیگر استفاده می‌کنند. علاوه بر این، کودکان درک بیشتری از هیجانات و احساسات مختلف به دست خواهند آورد که می‌تواند به آن‌ها در درک احساسات خود و دیگران کمک کند.

قدرت درک بیشتر

داستان می‌تواند ما را به هر جایی ببرد: به شهر دیگری، به کشوری دیگر یا حتی به دنیایی خیالی. با مطالعه کتاب برای کودکان آن‌ها در مورد افراد، مکان‌ها و رویدادهایی که ممکن است نتوانند در دنیای واقعیت تجربه کنند، آشنا خواهند شد و درک عمیق‌تری از دنیای اطراف خود و فرهنگ های متفاوت با فرهنگ خود داشته باشند.

ایجاد روابط قوی

اگر والدین به طور منظم با کودک کتاب بخوانند، بدون شک رابطه قوی‌تری با او برقرار می‌کنند. مطالعه فرصتی را برای والدین فراهم می‌کند تا ارتباطی هدف‌دار، منظم و مشترک با بچه‌ها داشته باشند. علاوه بر این، کنار هم بودن در طول مطالعه، احساس توجه، عشق و اطمینان را برای کودکان فراهم می‌کند که کلید رشد بچه‌ها است.

علاقه به درس خواندن

مطالعه با کودکان می‌تواند به ایجاد عشق به مطالعه کمک کند. مطالعات متعدد رابطه بین مطالعه تفننی و پیشرفت تحصیلی را نشان می‌دهند.

افزایش قابلیت زبانی

خواندن با صدای بلند برای خردسالان، حتی اگر نتوانند به طور کامل حرف شما را بفهمند، به آن‌ها مهارت‌هایی می‌دهد که وقتی خودشان شروع به خواندن کنند به کارشان می‌آید. به طور مثال ایده‌های اولیه و ابتدایی مثل اینکه خواندن از راست به چپ انجام می‌شود و اولین صفحه از راست شروع می‌شود. خواندن برای کودکان در ماه‌های اولیه زندگی به فراگیری زبان و تحریک بخشی از مغز که زبان را پردازش می‌کند کمک می‌کند.

افزایش دایره لغات

شنیدن کلمات با صدای بلند کودکان را در معرض طیف وسیعی از واژگان و عبارات جدیدی قرار دهد که ممکن است در غیر این صورت نشنیده باشند. با خواندن روزانه برای کودک، هر روز کلمات جدیدی یاد می‌گیرند و دایره لغات آن‌ها توسعه می‌دهد.

افزایش تمرکز

کتاب خواندن کودکان به طور منظم و مداوم، می‌تواند به بهبود توانایی‌های تمرکز و دمانه توجه کودک کمک کند. علاوه بر این، به کودک کمک می‌کند تا بی‌حرکت بنشیند و برای مدت طولانی گوش کند، که برای نظم مدرسه هم مفید خواهد بود.

افزایش خلاقیت کودک

کتاب خواندن برای کودکان باعث ایجاد سطوح بالاتری از تفکر انتزاعی، خلاقیت و تخیل می‌شود. کودک در مواجهه با یک داستان باید از تخیل خود برای تصویر کردن شخصیت ها، تجسم ویژگی‌ها و محیط داستان و حدس زدن آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، استفاده کنند. این تخیل توسعه یافته منجر به خلاقیت بیشتر می‌شود زیرا کودکان از ایده‌های که در ذهنشان شکل می‌گیرد، در روش کار و درس خواندن و رشد خود استفاده می‌کنند.

موفقیت در مدرسه

همانطور که تا اینجا گفتیم، مهارت‌های متنوعی مانند خواندن، نوشتن، آشنایی با لغات جدید، آشنایی با دستور زبان، افزایش تمرکز، توجه و خلاقیت همگی از فوائد کتابخوانی برای کودکان هستند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که دانش‌آموزانی که قبل از پیش‌دبستانی در معرض کتاب و کتابخوانی بوده‌اند،، زمانی که به دوره آموزش رسمی می‌رسند، عملکرد بهتری دارند. پنج مهارت اولیه خواندن که برای رشد ضروری هستند با کتاب خواندن برای کودکان افزایش پیدا می‌کند. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • آگاهی آوایی: توانایی شنیدن، شناسایی و بازی با صداهای فردی در کلمات گفتاری
  • آواشناسی: برقراری ارتباط بین حروف زبان نوشتاری با صداهای زبان گفتاری
  • واژگان: کلماتی که بچه‌ها برای برقراری ارتباط موثر باید بدانند.
  • درک مطلب: توانایی درک و دریافت معنی از آنچه خوانده شده
  • خواندن شفاهی: خواندن دقیق و سریع متن

گردآورنده مطلب : شکوفه شریفی روزبهانی کارشناس علوم تربیتی از فروردین ۱۳۵۷ تا اکنون با تدریس در تمام پایه های ابتدایی، از دهه ی ۱۳۷۰ تا مهرماه ۱۳۸۸ با اداره ی آموزش و پرورش در زمینه ی شیوه های نوین تدریس،ارزشیابی توصیفی، بارش فکری ،طراحی سوالها ی امتحانات نهایی ، بازرسی حوزه های تصحیح اوراق نهایی ،مدرس ضمن خدمت کتابهای جدیدالتالیف (بخوانیم و بنویسیم و هدیه های آسمانی ) پایه پنجم، در خدمت همکاران منطقه ۶ بوده، هم اکنون با شابستگان خرد همکاری دارد.